Wednesday, October 22, 2014

Aqua dan Pocari Sweat

Strategik pemasaran dua syarikat air kesihatan:

1. Aqua

Antara strategik yang yang dilakukan syarikat ini ialah memilih nama yang mudah untuk diingat dan ianya berkaitan dengan produk yang dikeluarkan. Semua pengguna dapat memahami bahawa perkataan aqua berkaitan dengan air maka dengan automatiknya pengguna dapat mengetahui produk yang dijual. Antara lain kekuatan perniagaan ini dapat kekal dalam pasaran  lebih dari 40 tahun ialah mempunyai staff atau pekerja yang komited dalma membantu syarikat untuk berjaya dalam pengeluaran air kesihatan ini. Seterusnya ialah mereka dapat melihat peluang dan masalah yang dihadapi di Indonesia untuk memperoleh air yang bersih dan sihat, dengan wujud produk aqua ini mereka telah dapat menyelesaikan masalah penduduk di Indonesia. Antara strategik lain yang digukan oleh syarikat ini ialah meletak produk mereka setaraf dengan produk-produk besar yang telah lama berada dalam pasaran contoh seperti coca-cola dan lain-lain lagi. Syarikat aqua ini juga telah menggunakan warna biru sebagai warna rasmi produk mereka yang bermaksud air yang bersih dan sihat. Staf-staf pemasaran mereka telah memasarkan produk Aqua disetiap kedai runcit dan kawasan kunjugan orang ramai dengan cara ini mereka akan dapat maklum balas secara langsung dan lebih cepat dari peruncit dan pembeli @ pengguna. Selain itu Syarikat Aqua juga telah menjalankan tanggungjawab social koperat dengan member sumbangan kepada program-program yang bersesuaian seperti acara sukan dan lain-lain lagi. Ianya juga boleh dianggap sebagai serampang dua mata kerana selain mendapat pelepasan cukai ianya juga sebagai promosi atau publisiti produk air kesihatan Aqua kepada masyarakat. Ianya suatu strategik yang bijak dan promosi secara sumbangan ini lebih berkesan kepada pengguna unruk mengenali syarikat Aqua. Selain itu, untuk mengekalkan produk Aqua lebih lama berada dalam pasaran di Indonesia syarikat Aqua telah berkloberasi atau bergam=bung dengan syarikat dari luar negara yang juga satu jenama yang besar dan dikenali ramai diseluruh dunia iaitu Danone. Ianya dapat menyakinkan masyarakat di Indonesia kerana pengaruh dari syarikat luar yang mempunyai suatu nama yang besar. Selain penjual air, syarikat Aqua juga menyediakan perkhidmatan “Aqua Home Service” dalam membantu isirumah yang memerlukan air yang bersih dan sihat.



2. Pocari Sweat


Pocari Sweat merupakan suatu perniagaan yang bermula dari Jepun. Syarikat ini mengeluarkan produk air untuk memberi tenaga dan kesihatan. Mereka melakukan kajian sendiri dan mempunyai pekerja yang berkepakaran dalam menghasilkan air kesihatan dan untuk tenaga. Mereka menhasilkan produk ini melalui pengalaman mereka sendiri dan melihat tabiat orang ramai yang mahukan air untuk memulihkan tenaga disamping baik untuk kesihatan juga. Untuk mengeluarkan produk ini mereka memerlukan suatu idea yang kritis kerana ianya suatu yang belum ada di dalam pasaran pada ketika zaman itu. Masyarakat Jepun pada masa itu lebih mementingkan dan menjaga kesihatan, disebabkan itulah syarikat ini telah menemui idea untuk mencipta air kesihatan dan tenaga ini. Saya lihat setiap pekerja disyarikat ini, mereka komited dan bersungguh-sungguh dalam mencipta produk ini, ianya suatu budaya yang perlu ada dalam semua syarikat yang wujud kerana pekerja merupakan tulang belakang kejayaan sebuah syarikat itu. Pada April 1980, produk pertama syarikat retsebut telah dikeluarkan dan diberi nama “Pocari Sweat” pekerja bahagian pemasaran telah memasarkan produk mereka ke setiap kedai tetapi menerima respon yang negative kerana peruncit tidak yakin produk tersebut tidak diterima oleh orang ramai. Pemberian secara percuma kepada kanak-kanak sekolah dan orang awam selepas bersenam merupan strategic pemasaran yang berkesan kepada syarikat ini. Setelah itu orang ramai mula mencari produk ini di pasaran dan tanpa diduga setiap tahun penjualan air Pocari Sweat ini meningkat saban tahun dan sekarang syarikat ini telah memasarkan lebih ke 16 buah negara dan pemberian kepada setiap hospital kerana ianya terbukti sebagai air untuk kesihatan dan baik kepada pesakit.        

No comments:

Post a Comment